the art of being legal


Novetats i modificacions del règim especial de treballadors autònoms

El passat 27 d'abril va entrar en vigor el Reial Decret-Llei 2/2003, de mesures de reforma econòmica. Aquesta nova norma introdueix diverses modificacions respecte al règim especial de treballadors autònoms, amb l'objectiu de millorar la protecció dels treballadors per compte propi, així com fomentar la seva activitat.

Article escrit per

Josep Conesa Sagrera

Advocat laboralista

Josep Conesa és un advocat laboralista que atén en castellà i anglès, i té un màster en dret europeu i drets fonamentals. Al llarg dels anys, el nostre despatx ha tractat tota mena d’acomiadaments, així com accidents laborals i negociacions col·lectives, i estarem encantats d’oferir-te assessorament jurídic també a tu, en la teva llengua sempre que sigui possible.

Veure perfil professional

PRINCIPALS MODIFICACIONS INTRODUÏDES:

    1. Reducció de la base de cotització per a joves i dones de nova incorporació al règim de treballadors autònoms:

Els treballadors que tinguin 30 anys o menys podran escollir la base de cotització entre el 75% de la base mínima i fins a la quantia de la base màxima, fixades en la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat en cada exercici i durant els tres anys immediatament següents a la data d'efectes d'aquesta.

Aquesta previsió també serà d'aplicació a les dones que en el moment de l'alta inicial en l'esmentat règim especial tinguin 45 anys o més.

    2. Exoneració de quotes de la Seguretat Social respecte dels treballadors per compte propi amb 65 anys o més:

Els treballadors per compte propi quedaran exempts de cotitzar a la Seguretat Social llevat, si escau, per incapacitat temporal (IT) i per contingències professionals, en el supòsit de tenir complerts 65 anys o més d'edat i acreditar 35 anys o més de cotització efectiva a la Seguretat Social, sense que es computin les parts proporcionals de pagues extraordinàries.

Si en complir 65 anys el treballador no reunís el requisit exigit, l'esmentada exempció serà aplicable a partir de la data en què s'acrediti.

Als efectes de determinar la base reguladora de les prestacions excloses de cotització, les bases de cotització corresponents a les mensualitats de cada exercici econòmic exemptes de cotització seran equivalents al resultat d'incrementar la mitjana de les bases de cotització de l'any natural immediatament anterior en el percentatge de variació mitjana coneguda de l'IPC en l'últim any indicat. Les bases així calculades no podran ser inferiors a les quanties de les bases mínimes de cotització fixades en la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat per als treballadors per compte propi inclosos en el Règim Especial de la Seguretat Social.

    3. Cotització per contingències professionals dels treballadors inclosos en el Règim Especial de Treballadors Autònoms:

Per a la cobertura de les contingències d'accidents de treball i malalties professionals, en les diferents activitats econòmiques, es durà a terme mitjançant l'aplicació de les tarifes que es relacionen al final del present article, segons l'epígraf al qual pertanyi el sector d'activitat (*).

    4. Ampliació de la protecció per incapacitat temporal (IT) per als treballadors per compte propi o autònoms:

El naixement de la prestació econòmica per incapacitat temporal (IT) a la qual poguessin tenir dret es produirà, en els termes i condicions que es determinin reglamentàriament, a partir del quart dia de la baixa en l'activitat corresponent, llevat dels supòsits en què l'interessat hagués optat per la cobertura de les contingències professionals i el subsidi s'hagués originat a causa d'un accident de treball o malaltia professional, en aquest cas la prestació naixerà a partir de l'endemà de la baixa.

    5. Efecte de les cotitzacions superposades en diversos règims pel que fa a les pensions de la Seguretat Social.

Quan s'acreditin cotitzacions a diversos règims i no es generi dret a pensió en un d'ells, les bases de cotització acreditades en aquest últim podran acumular-se a les del règim en el qual es generi la pensió, exclusivament per a la determinació de la base reguladora d'aquesta, sense que la suma de les bases pugui excedir el límit màxim de cotització vigent en cada moment.

A efectes de la determinació de la base reguladora de la pensió de jubilació, caldrà acreditar la permanència en la pluriactivitat durant els 10 anys immediatament anteriors al fet causant. En cas contrari, s'acumularà la part proporcional de les bases de cotització que correspongui al temps efectivament cotitzat.

    6. Cotització addicional per ampliació de la protecció per incapacitat temporal (IT):

En el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA), quan l'interessat s'hagi acollit a la protecció per incapacitat temporal (IT), el tipus de cotització serà el 29,80%.

    7. Foment de l'ocupació de les dones treballadores en els supòsits de maternitat:

Els contractes de treball, de caràcter indefinit o de durada determinada o temporals, de les dones treballadores que siguin suspesos per maternitat i per excedència per cura de fill, així com la transformació dels contractes de durada determinada o temporals en indefinits, donaran dret a les bonificacions previstes quan es produeixi la reincorporació efectiva de la dona al treball en els 2 anys següents a la data del part, sempre que aquest s'hagués produït amb posterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta nova normativa.

Els contractes de treball i les relacions esmentats anteriorment donaran dret a una bonificació en la quota empresarial per contingències comunes del 100% durant els 12 mesos següents a la reincorporació efectiva de la dona al treball després del període de suspensió del contracte per maternitat i per excedència per cura de fill.

En el supòsit de contractes de durada determinada o temporals subscrits amb anterioritat a l'entrada en vigor de la present normativa, quan es produeixi la reincorporació dins dels 2 anys següents al part i, abans que hagi transcorregut un any des de la reincorporació, es transformi el contracte en indefinit, la durada de la bonificació serà de 18 mesos.

La bonificació esmentada no serà acumulable a altres bonificacions previstes per transformació de contractes.

Els contractes de treball acollits al present programa de foment de l'ocupació estable es formalitzaran en el model oficial que disposi l'Institut Nacional d'Ocupació.

No seran aplicables a les aportacions empresarials relatives a treballadors que prestin els seus serveis a les Administracions Públiques o als organismes públics d'Organització i Funcionament de l'Administració General de l'Estat.

    8. Abonament de la prestació per desocupació en la modalitat de pagament únic:

Es podrà abonar el valor actual de l'import de la prestació per desocupació als beneficiaris de prestacions quan pretenguin incorporar-se, de manera estable, com a socis treballadors en cooperatives o en societats laborals, sempre que no hagin mantingut un vincle contractual previ amb aquestes societats superior als 12 mesos.

O bé quan aquests beneficiaris pretenguin constituir-se com a treballadors autònoms i es tracti de persones amb discapacitat igual o superior al 33%.

    9. Foment de l'ocupació de les dones amb discapacitat:

En el supòsit que es contracti dones amb discapacitat, les empreses tindran dret a una bonificació del 90% en la cotització empresarial per contingències comunes, si la dona contractada té una edat igual o superior a 45 anys i del 80% en cas que sigui menor d'aquesta edat.

    (*) TIPUS DE COTITZACIÓ APLICABLES %:

EPÍGRAF IT IMS TOTAL
01 0,65 0,55 1,20
02 0,95 0,70 1,65
03 1,25 1,00 2,25
04 1,40 1,25 2,65
05 2,00 2,55 4,55
06 3,65 3,60 7,25
07 4,00 4,95 8,95

* Per saber a quin epígraf pertany cada sector d'activitat, caldrà remetre'ns als annexos incorporats al Reial Decret-Llei esmentat anteriorment.

Publicat el Actualitzat el