*Resolució de la Direcció General de Treball, d'1 d'agost de 2007.
Article escrit per
Josep Conesa Sagrera
Advocat laboralista
Josep Conesa és un advocat laboralista que atén en castellà i anglès, i té un màster en dret europeu i drets fonamentals. Al llarg dels anys, el nostre despatx ha tractat tota mena d’acomiadaments, així com accidents laborals i negociacions col·lectives, i estarem encantats d’oferir-te assessorament jurídic també a tu, en la teva llengua sempre que sigui possible.
L'1 d'agost passat es va publicar el Conveni General per al Sector de la Construcció (CGSC), signat per la Confederació Nacional de la Construcció i per les organitzacions sindicals FECOMA-CCOO i MCA-UGT, que serà vigent fins al 2011.
Aquest conveni destaca la importància i la necessitat d'establir una regulació homogènia i un marc normatiu de caràcter estatal que coordini alguns aspectes fonamentals per al sector, que tradicionalment s'havien establert de forma independent en convenis provincials.
D'aquesta manera es vol garantir una certa cohesió que ofereixi una major seguretat jurídica, reduint factors de risc i fomentant un sistema de formació dels treballadors que tingui validesa a tot l'estat. El CGSC fa menció de les competències que queden atribuïdes a cada àmbit, i els enunciats estatals s'apliquen directament a tot el territori.
Queden establertes com a matèries d'àmbit general estatal: la contractació, la subrogació, les condicions generals, els períodes de prova, la classificació professional, els principis generals d'ordenació i prestació de treball, la mobilitat geogràfica i funcional, la formació professional, els ascensos, la jornada anual i els descansos, les vacances anuals, les llicències i permisos, els òrgans de representació dels treballadors a la empresa, la suspensió i extinció de la relació laboral, les faltes i sancions, les excedències, les hores extraordinàries, la seguretat i salut en el treball, els acords sobre productivitat i els conceptes i l'estructura de les percepcions econòmiques (tant les salarials com les no salarials).
L'àmbit provincial negociarà el contingut obligacional dels convenis, la concreció quantitativa de les percepcions econòmiques no quantificades (els conceptes de les quals estaran determinats per la negociació estatal), els calendaris provincials i locals que concretin la distribució de la jornada de treball efectiu, els acords sobre productivitat i taules de rendiment per a la seva aplicació en l'àmbit provincial i altres matèries que hagin estat expressament remeses als convenis provincials i que no estiguin regulades per convenis d'àmbit superior.
FORMACIÓ DELS TREBALLADORS
Tenint en compte que el sector de la construcció compta amb un gran nombre de treballadors immigrants, la formació que aquests rebin haurà d'adaptar-se a les seves necessitats, especialment quan no coneguin la llengua espanyola.
Una de les novetats que s'introdueix és la 'Targeta Professional de la Construcció' (TPC). Es tracta d'un document amb validesa a tot el territori nacional, que servirà per acreditar la formació específica rebuda pels treballadors en matèria de Prevenció de Riscos Laborals i que haurà de ser expedida per la Fundació Laboral de la Construcció.
La Targeta Professional de la Construcció acreditarà:
· La formació rebuda pel titular en matèria de Prevenció de Riscos Laborals.
· La categoria professional del treballador i la seva experiència en el sector.
· El sotmetiment del titular als reconeixements mèdics requerits pel Conveni.
CONTRACTACIÓ
Els contractes d'ingrés al treball, que podran ser en qualsevol de les modalitats vigents, han de ser per a un lloc concret. És a dir, el contracte ha de contemplar les funcions i tasques a exercir, la categoria professional vigent i el centre de treball on s'hagi de desenvolupar l'activitat. Qualsevol modificació en algun d'aquests termes suposarà un canvi de lloc de treball.
Es detallen les característiques dels diferents tipus de contractes per a la Construcció:
El contracte fix de plantilla és aquell que signen treballador i empresari perquè el primer presti serveis a la empresa per temps indefinit. Aquesta modalitat contractual s'ha d'utilitzar quan el centre de treball tingui caràcter permanent durant la vigència del contracte.
El contracte fix d'obra es concerta generalment per a la realització d'una sola obra o treball determinats, amb independència de la seva durada, i finalitza quan s'acabin les tasques de l'ofici i categoria del treballador a l'obra.
Aquest tipus de contracte permet que, sense perdre la condició de fix d'obra, el treballador pugui prestar els seus serveis a la mateixa empresa en diferents centres de treball durant el període màxim de tres anys i sempre que hi hagi acord per a cadascun dels centres successius. Per a aquesta modalitat contractual s'estableix una indemnització per cessament del 7% calculada sobre els conceptes meritats de les taules salarials del conveni.
Els contractes de durada determinada, per circumstàncies de la producció o per interinitat, un cop expiri el període convingut, tindran dret a percebre una indemnització de caràcter no salarial del 7% calculada sobre els conceptes salarials de les taules del conveni.
El període màxim per a la durada dels contractes per temps determinat és de dotze mesos en un període de divuit mesos a comptar des del moment en què es produeixi la causa que justifiqui aquesta contractació. És a dir, des del moment en què hi hagi un increment del treball o quan es consideri necessari augmentar el nombre de persones que realitzin una determinada tasca.
El contracte per a la formació no pot ser de durada inferior a sis mesos ni superior a tres anys i, sense excedir el màxim, les pròrrogues que es facin seran com a mínim per a sis mesos. En aquests contractes, l'empresari està obligat a designar la persona que exercirà de tutor del treballador en formació.
CONCEPTE I ESTRUCTURA DE LES PERCEPCIONS ECONÒMIQUES
Percepcions econòmiques salarials:
a) salari base: Part de la retribució que es fixa atenent exclusivament la unitat de temps amb el rendiment normal i exigible segons els paràmetres del conveni.
b) Complements salarials:
· Personals, com l'antiguitat consolidada o els complements de discapacitat.
· De lloc de treball, com el treball nocturn, tòxic, penós o perillós.
· De qualitat o quantitat de treball, com primes, incentius, plusos d'activitat o hores extraordinàries.
· Les pagues extraordinàries i la retribució de vacances.
· Complements lliurats lliurement o voluntàriament per la empresa.
Percepcions econòmiques no salarials:
c) Prestacions i indemnitzacions de la Seguretat Social i els seus complements.
d) Bestretes per despeses que hagi hagut de realitzar el treballador com a conseqüència del seu treball, com ara eines i roba de treball, dietes i despeses de viatge.
Els complements salarials que tinguin caràcter funcional o circumstancial (com ara els de lloc de treball, de qualitat o quantitat, de treball ben realitzat o els lliurats voluntàriament als treballadors) es consideren no consolidables en el salari del treballador i no es computen en la base de les percepcions.
Per aconseguir una certa homogeneïtzació en el sector s'han fixat les
proporcions mínimes (en relació amb el total anual) que han de guardar les taules pactades en convenis d'àmbit inferior a l'estatal:
· La suma del salari base i les gratificacions extraordinàries ha de quedar compresa entre el 65% i el 75% del total anual de les taules del conveni per a cada categoria o nivell.
· La suma dels plusos extrasalarials ha de quedar entre el 5% i el 7% del total anual de les taules del conveni per a cada categoria o nivell.
· La suma dels plusos restants ha d'ocupar el percentatge resultant d'aplicar els criteris anteriors al total anual de les taules de cada categoria o nivell retributiu.
Els contractes que hagin estat celebrats amb anterioritat a la publicació d'aquest conveni han d'adaptar les quanties d'indemnització per finalització de contracte a les establertes en el nou conveni des de l'entrada en vigor d'aquest.
Els convenis provincials han d'adaptar les seves taules a la remuneració bruta mínima anual expressada en el Conveni i que podeu consultar a la pàgina web www.bufeteconesa.com.
INCREMENTS ECONÒMICS
Durant el període comprès entre els anys 2007 i 2011 els convenis provincials aplicaran un 1,5% d'increment salarial sobre l'IPC previst als Pressupostos Generals de l'Estat per a cadascun dels anys. Aquest percentatge és d'aplicació al salari base, a les gratificacions extraordinàries, la retribució de vacances, així com als plusos salarials i extrasalarials.
En el supòsit que durant algun dels anys de vigència del Conveni l'IPC superi la previsió del Pressupost General de l'Estat es farà una revisió econòmica de l'excés corresponent.
Els convenis provincials hauran d'anar adaptant-se progressivament a la remuneració mínima bruta anual que fixa el conveni estatal des d'ara fins al 2001. A aquest efecte es suggereix que els convenis provincials vagin incrementant la remuneració per cinquenes parts al llarg de la vigència d'aquest que comentem fins a assolir el mínim brut que es persegueix.
PROHIBICIÓ DEL PRORATEIG I PROPORCIONALITAT EN LA MERITACIÓ DE LES pagues extraordinàries
Queda prohibit el pacte per salari global; en els nous contractes no es podran prorratejar les pagues extraordinàries ni la indemnització per finalització de contracte. S'exclouen d'aquesta prohibició les pagues extraordinàries dels treballadors que, a causa de la seva permanència, no tinguin dret a percebre la totalitat de la quantia.
INDEMNITZACIONS
Han quedat fixades les quanties de les indemnitzacions que afecten qualsevol dels treballadors inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquest conveni:
a) En cas de mort derivada de malaltia comuna o accident no laboral: l'import d'una mensualitat de tots els conceptes de la taula aplicables a cada moment.
b) En cas de mort, incapacitat permanent absoluta o gran invalidesa derivades d'accident de treball o malaltia professional:
| Any 2007 | 43.000 € |
| Any 2008 | 44.000 € |
| Any 2009 | 45.000 € |
| Any 2010 | 46.000 € |
| Any 2011 | 47.000 € |
c) En cas d'incapacitat permanent total derivada d'accident de treball o malaltia professional:
| Any 2007 | 25.000 € |
| Any 2008 | 25.000 € |
| Any 2009 | 26.000 € |
| Any 2010 | 27.000 € |
| Any 2011 | 28.000 € |
Aquestes indemnitzacions són exigibles a partir dels trenta dies posteriors a la publicació del Conveni. Per aquest motiu, cal adaptar les pòlisses d'assegurança a les noves quanties.